کد مطلب: ۳۷۸۰
تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲

نشانه‌شناسی اجتماعی

دوره‌ی آموزشی نشانه‌شناسی اجتماعی با تدریس دکتر فرزان سجودی در پنج جلسه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

نشانه‌شناسی اجتماعی یکی از رویکردهای معاصر در در حوزه‌ی نشانه‌شناسی است که به جای نشانه بر نشانه‌سازی و در نتیجه بر فرآیند معناپردازی در بستر اجتماع و فرهنگ تأکید دارد. در نشانه‌شناسی اجتماعی نشانگی نزد انسان اساسا پدیده‌ای اجتماعی است و دارای منابع، نقش‌ها، بافت‌ها و تاثیرات اجتماعی. نشانه‌شناسی اجتماعی به معانی اجتماعی می‌پردازد که از طریق کلیت صورت‌های نشانه‌ای، از طریق متون و هر نوع عمل نشانه‌ای در جوامع انسانی و در همه‌ی دوره‌های تاریخی‌شان شکل گرفته‌اند. نظام‌های متفاوت بازنمودی ایدئولوژی‌هایی را با خود همراه دارند، یعنی شیوه‌های متفاوت و متعارض فهم جهان که به گونه‌ای قهری از یک گروه اجتماعی بر گروه‌های دیگر تحمیل می‌شود و این در جهت حفظ منافع گروه و یا متقابلا در جهت مقاومت است. آن چه این مجموعه‌های ایدئولوژیکی را شکل می‌دهد عبارت است از: الگوهای کنش و الگوهای رابطه‌ای. از این دیدگاه زبان بخشی از بافت اجتماعی است و نمی‌توان آن را بدون توجه به دیگر نظام‌های بازنمایی مطالعه کرد. لذا از منظر نشانه‌شناسی اجتماعی تحلیلگر باید به تحلیل نشانه‌های کلامی و غیر کلامی در بافت مشخص و مطابق با ایدئولوژی مشخص بپردازد و این مطابق خواهد بود با نظام ارزشی جامعه‌ای که این نشانه‌ها در آن تولید می‌شود و همچنین گروه اجتماعی که آنها را به کار می‌گیرد. رویکرد تحلیلی به مطالعه متن، گفتمان و ایدئولوژی می‌پردازد.

در این دوره به پایه‌های نظری نشانه‌شناسی اجتماعی و مفاهیم بنیادی آن و سپس به اختصار به دستاوردهای مهم و نشانه‌شناسان شاخص اجتماعی در حوزه‌های مختلف پرداخته می‌شود.

این دوره‌ی آموزشی روزهای شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود آغاز آن دوم آذر ۱۳۹۲ است و علاقه‌مندان به حضور در این دوره‌ی آموزشی فقط تا  ۲۰ آبان فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

آشنایی با مبانی نشانه‌شناسی برای شرکت‌کنندگان این دوره‌ الزامی است.

کلید واژه ها: فرزان سجودی -
0/700
send to friend
نظرات 4
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    دبیری نژاد شنبه 16 آذر 1392
    من متاسفانه شنبه ها تهران نیستم اما به شدت به مباحث این کارگاه برای پژوهشم نیازمندم آیا امکان دریافت فایل های صوتی کلاس یا خریداری آنها وجود دارد؟؟؟ با سپاس پاسخ: متاسفانه دوره‌های آموزشی ضبط نمیشه.
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    آخوندی یکشنبه 17 آذر 1392
    برای ما شاغلین هم فکری کنید که بتونیم بعد از ظهرها در اینکلاس ها شرکت کنیم پاسخ: استادان مجموعه، عصر در دانشگاه مشغول به تدریس‌اند.
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    الهام چهارشنبه 25 دی 1392
    نشانه شناسی اجتماعی دوره دو که قرار بود برگزار شود چه تاریخی شروع می شود؟ پاسخ: دوازدهم بهمن
  • 0
    0
    پاسخ به این نظر
    یگانه سه شنبه 4 شهریور 1393
    با عرض سلام خدمت دکتر سجودی ! اقای دکتر کلاسها کی برگزار میشه. این مطلب مربوط به سال 92 !
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST