کد مطلب: ۱۴۵۲۵
تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

آسیب‌هایی که شعر مذهبی را تهدید می‌کند

اسماعیل امینی می‌گوید: برخی افراد که مطالعات دینی ندارند و نسبت به منابع و زبان شعر مذهبی نیز آشنایی ندارند اما بنا بر دلایلی به سرایش شعر مذهبی علاقه‌مند می‌شوند، شعرشان از نظر اندیشه و صحت روایت مشکل پیدا می‌کند؛ این یکی از آسیب‌های وارد بر شعرهای مذهبی امروز است.

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تعدد شعرهای مذهبی به نسبت گذشته و آسیب‌هایی که از طریق آن متوجه این نوع شعر است گفت: به جز آثاری که از گذشته بوده و توسط استادان بزرگ و شاعران باسواد و برجسته خلق شده است که همه میراث گذشته شعری ما نیز این شاعران بزرگ هستند، این روزگار دوره‌ای شده است که آثار پرشمارتر از گذشته تولید می‌شود؛ به همین دلیل چند مشکل به وجود آمده است.

او افزود: برخی از شاعران مذهبی زبان مناسب سخن گفتن از موضوعات مذهبی در مدح و منزلت ائمه (ع) را نمی‌شناسند؛ یعنی با همان زبانی که حرف‌های معمولی و ترانه می‌گویند می‌خواهند حرف‌های مربوط به ارزش‌های دینی را نیز بگویند که بعضی وقت‌ها نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود.

امینی همچنین درباره تعدد جشنواره‌ها و نشست‌های شعر آیینی و مذهبی خصوصا در ایام خاص همانند ماه محرم بیان کرد: جشنواره‌ها و نشست‌ها اگر صرفا محل عرضه آثار باشند کار کم‌فایده‌ای است، اما اگر مکانی برای تبادل تجربه و جلسات آموزشی نقد و بررسی باشند می‌توانند مفید واقع شوند که البته معمولا به این شکل نیست و جشنواره‌ها شتاب‌زده برگزار و به دادن جایزه و انتخاب آثار برتر اکتفا می‌شود. این درحالی‌ است که اگر جایی برای تبادل تجربه‌ها و دیدار شاعران با شاعران پیشکسوت‌تر باشد مفید واقع می‌شود؛ اما اگر به حد جایزه دادن و کار خبری از آن اکتفا کنند کم‌فایده است.

این شاعر درحالی که نسل جوان شاعران امروز را علاقه‌مند و مشتاق به سرودن شعرهای مذهبی و آیینی توصیف کرد گفت: خوشبختانه در نسل جوان‌مان شاعران خوب بسیاری داریم که بعضا تمام وقت و هنر شاعری‌شان را صرف گفتن شعر مذهبی کرده‌اند که خیلی خوب است و در گذشته این مقدار نبوده و تعدادی از این جوانان هستند که به نسبت سن و سال و تجربیات‌شان خیلی خوب کار می‌کنند. مشخص است که خیلی جدی منابع را مطالعه می‌کنند و به حرف منتقدان و استادان گوش می‌کنند، به همین دلیل کارشان هم استحکام خوبی دارد و هم طراوات و نوآوری جوانی را دارد.

امینی افزود: در کنار این همه آثار معمولی و ضعیف که در این حوزه منتشر می‌شوند خوشبختانه جوان‌هایی داریم که خیلی خوب کار می‌کنند و در تاریخ ادبیات ما این تعداد شعر خوب بی سابقه بوده است.

او در پایان با تاکید بر اهمیت نقد شعرهای مذهبی گفت: تقدس موضوع شعر دینی همانند مدح ائمه (ع)، سوگواری امام حسین (ع) و ... دلیل نمی‌شود بگوییم نیاز به نقد ندارد و این‌گونه نیست که چون موضوع این آثار مقدس است، خود شعر نیز مقدس باشد. شعر به هر حال سخن انسان است و سخن انسان قابل نقد است و اتفاقا در شعر مذهبی باید نسبت به نقد سختگیرتر باشیم.

 

کلید واژه ها: اسماعیل امینی -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST