کد مطلب: ۲۰۳۰۵
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

آغداشلو: کار هنرمند، سیاسی‌کاری نیست

ایسنا: آیدین آغداشلو می‌گوید: اعتراض من به‌عنوان یک نقاش، نقاشی کشیدن و به‌عنوان یک نویسنده، نوشتن است؛ که هر دو را انجام دادم و در حدود مختصر اعلام موضع کردم. فکر می‌کنم بیش از این، موضع‌گیری سیاسی است. من برای خودم موضع‌گیری سیاسی قایل نمی‌شوم، به این خاطر که به تصحیح غیر مستقیم جهان دل بسته‌ام. 

آیدین آغداشلو - هنرمند پیشکسوت - در گفت‌وگویی با ایسنا درباره نقش و واکنش هنرمندان نسبت به تلخی‌های جامعه می‌گوید: به طور کلی هنرِ برخی از هنرمندان در جهت مسائل اجتماعی حرکت می‌کند که طبیعتاً آثار آنها در راستای مسائل اجتماعی شکل می‌گیرد. در عین حال هنرمندانی هستند که آثار و جهانِ هنری‌شان از جهانِ تعهدات اجتماعی جدا است. برای گروه دوم، وضعیت کمی مشکل‌تر است؛ چون ساختار آثار هنری آنها در مسیر متفاوتی حرکت می‌کند و تغییر دادن این آثار به سمت انعکاس تعهدات اجتماعی دشوار است. 

او یادآور می‌شود: به‌شخصه میان این دو گروه، هر کدام را که خود هنرمند ترجیح بدهد تحسین می‌کنم، اما در مجموع باور دارم که هنرمند با سیاستمدار یا متعهد اجتماعی تفاوت دارد. یک سیاستمدار یا متعهد اجتماعی می‌خواهد مستقیما جهان را تصحیح کند، اما یک هنرمند به صورت غیرمستقیم جهان را تصحیح می‌کند. در واقع تلاش هر دو به تصحیح جهان منجر می‌شود، منتهی یکی کاملاً مستقیم و یکی هم غیر مستقیم. من به تصحیح غیر مستقیم باور دارم و به همین خاطر هم پس از واقعه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری، یکی از نقاشی‌هایم را از مجموعه «خاطرات انهدام» در اینستاگرام منتشر کردم. این موضوع نشان‌دهنده یک اثر کار شده در ۳۵ سال پیش  و همچنان درباره فاجعه صحبت می‌کند. این اثر که به هیچ قصد معینی خلق نشده بود، شاید در مسیر تصحیح جهان ماندگار باشد. 

آغداشلو با بیان اینکه «من همیشه برای تصحیح غیرمستقیم جهان تلاش می‌کنم»، اظهار می‌کند: اما برای هر هنرمندی لحظاتی فرا می‌رسد که دیگر آن هنرمند خودش را درگیر تصحیح مستقیم و غیرمستقیم نمی‌کند و بلافاصله آن چیزی را که حس می‌کند، انجام می‌دهد. اینکه هنرمندی تصمیم بگیرد در جایی شرکت کند یا خیر، یا اینکه انصراف بدهد یا سکوت کند، تصمیم خود فرد است و درباره درستی یا غلطی آن تاریخ قضاوت خواهد کرد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST