کد مطلب: ۲۲۸۱۲
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹

در ماه گذشته چه کتابی خوانده‌اید؟ (۸)

دکتردریا اورس/ سفیرترکیه درایران

آخرین کتابی که به زبان فارسی در این اواخر خوانده‌ام؛ نگاهی به ترکیه نوشته علی حکیم‌پور (مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی، تهران ۱۳۹۷، ۵۲۲ ص) است.
اگرچه نویسنده خود در مقدمه کتاب از حضورش در ترکیه حرفی به میان نیاورده است، ولی مدتی به عنوان مدیر مرکز آموزش زبان فارسی در ترکیه به سر برده و اطلاعات درباره ترکیه را از منابع ترکی گرد آوری و همین کتاب ارزشمند را تألیف نموده است. مطالب این کتاب در ۲۱ فصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مؤلف تقریبا تمامی مباحث مربوط به جغرافیا، تاریخ، سیاست، دین، فرهنگ، جامعه و آداب و رسوم کشور ترکیه را به طور دقیق و به تفصیل تحقیق نموده است. به نظر من این کتاب ارجمند برای کسانی که می‌خواهند با جنبه‌های مختلف ترکیه آشنایی پیدا کنند بسیار مفید است و می‌تواند به عنوان یک کتاب مرجع همواره مورد استفاده خوانندگان قرار بگیرد.

جغرافیای ترکیه، تاریخ سیاسی ترکیه، ارکان قدرت، نگاهی به قانون اساسی ترکیه، احزاب سیاسی مهم ترکیه، عضویت ترکیه در نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای، سیاست فرهنگی ترکیه، آموزش عالی ترکیه، هنر در ترکیه، مطبوعات و انتشارات ترکیه، دایره‌المعارف‌های بزرگ ترکیه، معرفی برخی چهره‌های اثرگذار ترکیه، ادبیات ترکیه، نفوذ زبان و ادبیات فارسی در قلمرو عثمانی، انجمن‌ها، بنیادها و اتحادیه‌های فرهنگی و اجتماعی ترکیه، نهادهای مهم ترکیه، حیات دینی مردم ترکیه، اقوام ترکیه، رفتار اجتماعی و فرهنگی مردم ترکیه، مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه، روابط ایران و ترکیه، عناوین فصول بیست‌ویک گانه این کتاب هستند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST