کد مطلب: ۲۴۵۴۳
تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

نگارش «ببر در کوزه» به شیوه مثنوی معنوی

هنرآنلاین: اسماعیل امینی شاعر و پژوهشگر، با این توضیح که کتاب «گاو از بزرگان است» به‌زودی از سوی انتشارات سروش منتشر می‌شود به هنرآنلاین گفت: این کتاب شامل بیش از هفتاد یادداشت، حکایت، گفت‌وگو و مناظره در قالب طنز است. تعدادی از نوشته‌ها در مطبوعات نشر یافتند ولی حجم بیشتری از آن‌ها جدید است. مبحث عمده کتاب سخن گفتن هر چیزی غیر از انسان است؛ مثل سخن گفتن آب با انسان و یا مناظره تخته سیاه با تخته هوشمند.

او که کتاب «جلسه طنز» را در انتشارات امیرکبیر در دست چاپ دارد، ادامه داد: کتاب حاوی یادداشت‌های آموزشی در مورد طنزنویسی است. فنون طنزنویسی که در کارگاه طنز ارائه کرده‌ام. در همین انتشارات کتاب «ببر در کوزه» منتشر می‌شود که شامل چهل حکایت طنزآمیز منظوم به شیوه مثنوی معنوی است.

امینی با این توضیح که در مثنوی حکایت‌ها داستان در داستان می‌آید یا تداعی‌ها خط داستان را به یک طرف فرعی می‌برد، افزود: کتاب «ببر در کوزه» هم همین‌طور است ولی موضوعات روزمره این دوران را دربرمی‌گیرد و از جدال انسان با موضوعات روزمره نوشته‌ام.

او از نگارش کتابی براساس «نصاب الصبیان» ابونصر فراهی خبر داد و اظهارداشت: این کتاب قدیمی را فراهی در قرن ۶ نوشته است. آموزش منظوم برای بچه‌هایی که در مکتب درس می‌خواندند و شامل اطلاعات عمومی است که دانش‌آموزان لازم داشتند؛ مثلا اسامی ماه‌های سال به فارسی و عربی، لغت معنی فارسی و عربی، اسم‌های مختلف قرآن و اسامی ائمه‌اطهار (ع). با توجه به این اثر، یک نقیضه و نصاب امروزی نوشتم و با آن متد شوخی کردم؛ اطلاعاتی عمومی منظوم بی‌ارزش مانند مطالبی که در فضای مجازی زیاد است و ذهن آدم‌ها را پر می‌کند. مقداری هم لغت‌نامه فارسی عربی و فارسی ترکی است که لحن طنز دارد.

امینی در مورد آخرین کتاب منتشر شده‌اش توسط نشر ایهام با عنوان «وزن شعر بیاموزیم»، گفت: کتاب حاوی ۲۰ تمرین ساده برای آموختن وزن شعر است. این تمرین‌ها، حاصل تجربه‌های عملی و کاربردی است. با خواندن آن‌ها نمی‌توانیم متخصص عروض شویم. اما با اجرا و تکرار تمرین‌ها می‌توانیم، موزون و ناموزون را بشناسیم و در تصحیح وزن شعر، به کار ببریم. کتاب مناسبی برای افرادی است که شعر خواندن و شعر حفظ کردن را دوست دارند و یا می‌خواهند شعر موزون بسازند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST