کد مطلب: ۲۴۵۸۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

طیف تازه‌ای از جوانان به جامعه کتابخوان پیوسته‌اند

مریم شهبازی

ایران: تا همین چند سال قبل یکی از گفته‌های اغلب کتابدوستان این بود که هیچ‌چیزی جای ورق زدن و لمس صفحات کاغذی کتاب را نمی‌گیرد. البته که برای بیشتر ما هنوز هم این‌چنین است، اما ملزومات ابلاغی برای کنترل بیماری کرونا خواه‌ناخواه بخشی از سرانه مطالعه را به‌سوی خرید نسخه‌های الکترونیکی و صوتی کتاب کشانده، حالا آن تأکید سفت‌وسخت بر آثار چاپی تا اندازه‌ای رنگ‌باخته و شاهد پیوند بیشتر میان صنعت نشر و دنیای تکنولوژی هستیم. مصداقی از این گفته را در گزارش امروز و به نقل از مهدی فیروزان، مدیرعامل «شهر کتاب» و فاطمه محمدی، مدیرمسئول مؤسسه «نوین کتاب گویا» می‌خوانید.
به‌رغم مشکلات اقتصادی مردم کتابخوانی را فراموش نکرده‌اند
بیش از یکسال از شیوع بیماری کرونا در کشورمان می‌گذرد، یکسالی که روزها و ماه‌های سختی را برای صنعت نشرمان رقم زد، آن‌هم در شرایطی که فعالان این عرصه پیش‌تر هم با مشکلاتی دست‌به‌گریبان بودند. بااین‌حال نمی‌توان منکر وقوع برخی تحولات شد، تهدیدهایی که به نظر می‌رسد فرصت‌های تازه‌ای را پیش روی این بخش فرهنگمان گذاشته‌اند که امروز درباره یکی از آنها می‌خوانید. طی سال‌های اخیر شاهد شکل‌گیری پلتفرم‌هایی برای عرضه آنلاین کتاب‌های الکترونیکی و گویا بودیم که استفاده از آنها تحت شرایط حاکم بر یک سال گذشته با اقبال بیشتری روبه‌رو شده است؛ اپلیکیشن‌هایی که از مشهورترین آنها می‌توان به طاقچه، فیدیبو و کتابراه اشاره کرد. اگر تا به امروز فرصتی برای عضویت در این اپ‌ها پیدا نکرده‌اید تنها با استفاده از شماره موبایل یا پست الکترونیکی خود می‌توانید در هر یک از آنها عضو شده و برخوردار از کتابخانه شخصی خود شوید.
فرقی ندارد گوشی موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ شما تحت سیستم‌عامل android یا ios باشد، به‌راحتی می‌توانید اَپ‌های مذکور را دانلود کرده و با صرف زمان اندکی به مقایسه میان امکاناتی که هر یک از این پلتفرم‌ها در اختیارتان می‌گذارند بپردازید؛ نقاط مشترک بسیاری میان پلتفرم‌های عرضه کتاب‌های گویا و الکترونیکی وجود دارد. ازجمله تقسیم‌بندی کتاب‌ها از جهت مضمونی و حتی قالب آنها که ممکن است کتاب گویا یا الکترونیکی باشد. نکته قابل‌توجه وجود نمونه‌ای است که از آن طریق می‌توانید بخشی از کتاب صوتی را شنیده یا قسمتی از کتاب الکترونیکی را بخوانید تا قبل از خرید بفهمید منطبق بر سلیقه‌تان هست یا نه. اما بازگردیم به مبحثی که ابتدای گزارش خواندید، اینکه به‌رغم مشکلات یک سال اخیر که پیش روی فعالان نشر، بویژه در خصوص کتاب‌های چاپی شکل‌گرفته اهالی این حوزه معتقد به رونق گرفتن کتاب‌های گویا و الکترونیکی هستند.
مهدی فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب درباره چرایی رونق گرفتن این بخش نشر به «ایران» می‌گوید:«طی یک سال اخیر شاهد افزایش توجه به تولید محتوا و انتقال فرهنگ و علم از طریق کتاب‌های صوتی، الکترونیکی و پادکست‌ها بوده‌ایم. تا پیش از شیوع کرونا روند کسب تجربه‌مان در این قالب‌ها به آهستگی رخ می‌داد که این بیماری به آن سرعت بسیاری بخشید.»
تهدیدی که تبدیل به فرصت شد
این فعال فرهنگی معتقد است آمارها و گفته‌های فعالان نشر گویای توجه بیشتر مردم به کتاب‌های منتشرشده در این قالب است، او ضرورت کاهش رفت‌وآمدها درنتیجه پروتکل‌های بهداشتی را بخشی از دلیل استقبال بیشتر از شیوه‌های نوین انتشار کتاب می‌داند. البته دراین‌ بین تأکید دارد که تنها جامعه کتابخوان نبوده‌اند که به این‌سو جذب‌شده‌اند و می‌گوید: «اغلب خانواده‌های طبقه متوسط بابت مسائل آموزشی برای فرزندان خود تبلت یا لپ‌تاپ خریده‌اند؛ اینها در کنار برطرف کردن نیاز آموزشی خود در ابتدا به سراغ محصولاتی مانند فیلم رفتند اما کمی بعد خرید نسخه‌های الکترونیکی و صوتی هم به سبد خرید اینترنتی آنان راه یافت. مسأله‌ای که به والدین آنان هم سرایت کرد.»
طی هفته‌های اخیر به نقل از روابط عمومی یکی از سایت‌های فروش کالا که بخشی هم به کتاب اختصاص داده آمار فروش پانصد هزارجلدی تنها در یک روز منتشر شد، حالا گذشته از بحث‌هایی که بر سر صحت میزان آن راه افتاد نکته‌ای که نمی‌توان منکر شد افزایش سرانه مطالعه به لطف امکانات دنیای مجازی است. بر اساس آماری که آبان ماه 98 به نقل از سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد منتشر شد سرانه روزانه مطالعه هر ایرانی ۱۳ دقیقه بود.(23 آبان/سال 98/تسنیم) اما فیروزان و دیگر اهالی فرهنگ این روزها از افزایش قابل‌توجه آن می‌گویند.
این مدیر فرهنگی ادامه می‌دهد:«پیوند هر چه بیشتر با دنیای تکنولوژی و امکاناتی ازجمله خواندن کتاب در گوشی تلفن همراه سبب شده در هر نقطه‌ای از شهر و حتی در رفت‌وآمدهای درون‌شهری هم به‌راحتی بتوان کتاب خواند. طیف تازه‌ای از نسل جوان طی یک سال اخیر به جامعه کتابخوان پیوسته‌اند، دراین‌ بین از دیگر اقشار جامعه که میان آنان همه سن و گروهی هست هم دیده می‌شود که بعید است دیگر دست از این عادت خود بردارند.»
البته این اتفاقی است که تداوم آن به‌ گفته فیروزان، تلاش هدفمند سیاستگذاران فرهنگی و دست‌اندرکاران نشر برای تشویق بیشتر مردم به مطالعه را طلب می‌کند. فیروزان معتقد است سرانه مطالعه دوازده دقیقه یکی- دو سال پیش امروز حتی به‌روزی چند ساعت هم رسیده است که البته بخشی از آن‌هم به مقاله‌ها و مطالب بازنشر شده در فضای شبکه‌های اجتماعی تعلق دارد. به گفته فیروزان ازآنجایی‌که هنوز زمان زیادی از جدی‌تر شدن فعالیت در ارتباط با کتاب‌های گویا و الکترونیکی نمی‌گذرد فعلاً نمی‌توان از آن به‌عنوان یک امتیاز اقتصادی برای ناشران یاد کرد و هنوز تا دستیابی تا بازگشت بخشی از سرمایه ناشران از این طریق فاصله‌ داریم.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST