کد مطلب: ۲۴۶۵۳
تاریخ انتشار: شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰

تخفیف‌های کتاب مذاق فرهنگی جامعه را خراب کرده‌اند

مهر: برنامه رادیویی گفتگوی فرهنگی درباره سیاست‌گذاری‌های کتاب و نشر در دهه ۹۰، در گفتگو با هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

حسن پور در این‌برنامه گفت: با در نظر گرفتن نموداری، یک ثبات نسبی قبل از تشدید تحریم‌ها در حوزه نشر و کتاب داشتیم اما بعد از تحریم‌های خاص به مرحله‌ای رسیدیم که نهاده‌های تولید این‌حوزه بسیار افزایش یافت و اگر قرار بود حوزه نشر پای به پای این نهاده‌ها قیمت را افزایش دهند، امروز شاهد تورم حدود ۷۰۰ درصدی در کتاب بودیم. در کل، عدم گرانی کتاب توسط ناشران را به دو دلیل فرهنگی بودن این حوزه و کشش مخاطب می‌دانم.

وی افزود: هر سِمَتی که در کشور داریم و هر مسئولی باید بداند که از پل کتاب عبور کرده اما حق آن هنوز ادا نشده است. متاسفانه نگاه فرهنگی در جامعه حاکم نیست. اگر کاغذ یارانه‌ای برای این صنف کتاب فراهم نشود، صنعت نشر و کتاب قادر به ادامه حیات نخواهد بود. من مخالف این‌ادعا هستم که می‌گوید مردم ما کتاب‌خوان نیستند. این ادعا یا به دلیل کوتاهی از نوع سرویس‌ها و یا کمبود مخاطب است اما حضور پر رنگ مردم در نمایشگاه کتاب تهران این موضوع را رد می‌کند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان با اعلام اینکه برای اولین بار ثابت شد حمایت از بحث فرهنگی در قسمت کتاب فروشان نمود پیدا می‌کند، گفت: در دهه ۹۰ شاهد این رویکرد در دولت و وزارت ارشاد به ویژه در نقاط محروم بودیم. اگر بتوان سرویس‌های کتاب فروشی را قوی کرد، نمیشگاه کتاب تنها محلی برای بازدید خواهد بود و برای این کار باید نگاه دوگانه داشته باشیم و هر نگاه صفر و صدی به صنعت نشر آسیب وارد می‌کند. صنعت نشر از سه ضلع ناشر، توزیع کننده و کتاب فروش تشکیل شده است. همه جای دنیا از صنعت نشر حمایت می‌شود و حتی کشورهایی که سیاست‌های مالیاتی خاصی دارند در مورد کتاب کوتاه می‌آیند و در شرایط کرونا برخی کشورهای توسعه یافته کتاب فروشی را تعطیل نکردند.

تخفیف‌ها مذاق فرهنگی جامعه را خراب کرده است

حسن پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: تخفیف‌های کتاب مذاق فرهنگی جامعه را خراب کرده‌اند. اگر این موضوع ادامه دار شود تولید محتوا در کشور صفر شده و نویسنده‌ای نخواهیم داشت.

وی ضمن اشاره به اقدامات جدید اتحادیه کتابفروشان با شورای عالی مجازی، گفت: محققان معتقدند کتاب‌های الکترونیک تنها دو سطح از آموزش فکری را تکمیل می‌کنند و چهار سطح باقی مانده از کتاب‌های چاپی حاصل می‌شود و کار به جایی رسیده که " آمازون " فروش کتاب در فضای فیزیکی را ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه ناشران، عملکرد دولت در روزهای پایانی خود را منوط به کاغذ دانست و گفت: کاغذ محک نهایی است و باید تفکر فرهنگی در جامعه حاکم شود و هر کس هر سِمتی دارد، باید بداند مدیون کتاب است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST