کد مطلب: ۲۴۸۰۶
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

تخفیفی که گول زدن مشتری است

ایسنا: یک ناشر می‌گوید تخفیف‌های بالا و بی‌رویه‌ای که برای کتاب هست، یک نوع کلاه‌گذاشتن سر مشتری و گول زدن‌ اوست.

امیر حسین‌زادگان، مدیر انتشارات ققنوس در گفت‌وگو با ایسنا درباره تخفیف‌های نامتعارف سایت‌های فروش کتاب، اظهار کرد: در ابتدا باید بگویم این تخفیف‌هایی که شاهدش هستیم برای کتاب‌های کتاب‌سازی‌شده است که ناشران با تخفیف‌های زیاد می‌فروشند. البته یک‌سری از کتاب‌ها هم هستند که ناشر برای این‌که فروش برود، تخفیف می‌دهد. طبیعی است کسی که تخفیف می‌دهد، روی قیمت پشت جلد کتابش کشیده است. درباره کالاهای دیگر هم همین‌طور است؛ چندی پیش گزارشی دیدم که فروشگاه‌های بزرگ به تولیدکنندگان می‌گویند اگر قیمت کالای شما ۳۰هزار تومان است، بزنید ۵۰هزار تومان و بعد به ما ۴۰درصد تخفیف بدهید و ما با تخفیف بفروشیم. 

او در ادامه گفت: معمولا این ‌نوع تخفیف‌ها یک نوع کلاه‌گذاشتن سر مشتری‌ است یعنی این‌طور نیست کسی بخواهد جنس خود را بی‌خودی ارزان بفروشد. قصد این افراد این است که فروش بیشتری داشته باشند، البته این‌ پول تخفیف را از قبل از کتاب گرفته‌اند. اگر برای کالایی هم تبلیغات انجام می‌دهید، روی قیمت کالای خود می‌کشید و اگر بخواهید تخفیف هم بدهید همین‌طور است. قیمت را بالا می‌برند و تخفیف می‌دهند.

حسین‌زادگان همچنین درباره عرضه کتاب‌های قاچاق در بستر اینترنت بیان کرد: از دو سه سال قبل این مسئله بود. یک‌سری کتاب‌های قاچاق بود که کتاب‌های ناشران را عینا افست می‌کردند و با آرم ناشر می‌فروختند، با توجه به پیگیری‌هایی که انجام شد، آمدند و کتاب‌های پرفروش ناشران را با مقداری تغییر و ویرایش به عنوان ترجمه جدید وارد بازار کردند، این مسئله از دو سال قبل شروع شده بود و این کتاب‌ها را در کنار خیابان و ایستگاه‌های مترو و راه‌آهن و فرودگاه و در غرفه‌هایی که شهرداری در اختیار آن‌ها گذاشته بود می‌فروختند. اما کرونا که آمد مردم رجوع‌شان برای خرید اینترنتی بیشتر شد، درباره خرید کتاب هم همین‌طور بود. ناشرانی که کتاب‌ساز هستند، کتاب‌های‌شان را با تخفیف‌های نامتعارف، مثلا ۷۰ - ۸۰ درصد تخفیف در سایت‌ اینترنتی می‌فروشند. این تخفیف نیست؛ چرا قیمت کالایی را سه‌چهار برابر بگذاریم و بعد با تخفیف ۸۰ درصد بفروشیم؟ این تخفیف نیست؛ گول زدن مشتری‌ است. این موضوع عملا دست ناشران حرفه‌ای را از بازار کوتاه می‌کند و بازار دست کسانی می‌افتد که این نوع کتاب‌ها را منتشر می‌کنند.

این ناشر درباره مقابله با این مسئله هم گفت: نیاز به آگاهی داریم، یک‌سری آگاهی‌ها هست که از طریق عمومی به مردم ارائه می‌شود؛ مثلا مصاحبه‌هایی که انجام می‌شود خودبه‌خود تاثیر دارد، این‌که مشتری بداند این کتاب‌ها کتاب‌های کتاب‌سازی شده است، منتها ۱۰ درصد مردم متوجه این ماجرا می ‌شوند و ۹۰ درصد مردم می‌بینند «ملت عشق» است و توجه ندارند ناشرش کیست، مترجمش کیست. فقط می‌بینند آن‌جا ۸۰ درصد تخفیف گذاشته‌اند، پس می‌خرند و به کتاب‌سازی بودن آن توجه ندارد.

او در ادامه افزود: از نظر قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ضوابطی برای این کار بگذارند و فروشگاه‌های اینترنتی کتاب زیر چتر اتحادیه بیایند و این‌طور نباشد هرکس هرکاری دلش می‌خواهد انجام دهد و بخواهد ۸۰ درصد، ۷۰ درصد و ۶۰ درصد تخفیف بدهد. البته یک‌سری از کسانی که این کتاب‌سازی‌ها را چاپ می‌کنند، از اعضای اتحادیه هم هستند و طبیعی است که آن‌ها صنف را بدنام می‌کنند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST