کد مطلب: ۲۴۸۹۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰

چرا روانشناسی خارجی؟

ایسنا: یک ناشر که معتقد است احتمال زیان‌بار بودن کتاب‌های تالیفی روانشناسی برای ناشران بیشتر است، از این‌که چرا ناشران برای چاپ کتاب‌های روانشناسی به آثار خارجی مراجعه می‌کنند، می‌گوید.

احمد عرفان‌پور، مدیرمسئول انتشارات کتاب مرو در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص وضعیت کیفی و علمی کتاب‌های روانشناسی در سال‌های اخیر و مسئله کتاب‌سازی در این زمینه اظهار کرد: منابع موجود در زمینه روانشناسی معمولا آثار خارجی است، علاوه‌بر این، تولیدات این‌چنینی معمولا قبلا آزمون خود را پس داده و در کشورهای دیگر مورد استقبال عمومی واقع شده‌اند. 

او ادامه داد: مضاف بر این‌که پشتوانه علمی آن‌ها هم مثبت است. به همین دلیل است که ناشران وقتی وارد مقوله چاپ کتاب‌های روانشناسی می‌شوند، بیشتر از میان آثار خارجی به‌گزینی می‌کنند تا با کارهایی که تولید می‌کنند، با توجه به آشفته‌بازار بازار نشر متحمل کمترین زیان شوند.

این ناشر سپس به این‌که احتمال زیان‌باری کتاب‌های تالیفی روانشناسی برای ناشران بیشتر است، اشاره و بیان کرد: ریشه علم روانشناسی از خارج از کشور به ایران آمده است. البته ما هم آثار تالیفی داریم؛ نه این‌که نداشته باشیم اما ناشری که بخواهد کتاب روانشناسی منتشر کند، به سرچشمه این علم مراجعه می‌کند تا ریسک چاپ کتاب را با توجه به هزینه‌های تولید به حداقل برساند.

عرفان‌پور افزود: استادانی هم که کتاب‌های‌شان به‌صورت تالیفی منتشر می‌شود، آن‌هایی هستند که در حال حاضر تدریس می‌کنند و این آثار کتاب‌های معرفی‌شده‌ای است که دانشجو به‌نوعی ملزم به خرید آن‌ها است.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درمورد لزوم بومی‌سازی برخی مسائل روانشناسی که در کتاب‌های ترجمه مطرح می‌شوند، گفت: صددرصد صحیح است، منتها اگر از دید علمی به قضیه نگاه کنیم، برای مثال نقاشی بزرگسالان در اروپا، امریکا و ایران یکی است. مسائل اصلی روانشناسی هم به همین ترتیب است. بنابراین چون چاپ آثار ترجمه روانشناسی سهل‌الوصول‌تر است، گرایش ناشران نیز به آن بیشتر است و برای همین می‌خواهند تا هر آن‌چه را از اثر و محتوای اصلی می‌رسد، به همان شکل به خواننده داخلی منتقل کنند.

مسئول انتشارات کتاب مرو سپس درخصوص رویکرد این نشر در چاپ آثار روانشناسی بیان کرد: ما در گزینش این آثار به سراغ معتبرترین‌ها می‌رویم؛ کتاب‌هایی که مورد استقبال قرار گرفته‌اند و از سوی روانشناسان و کتاب‌بازهای این زمینه هم توصیه می‌شوند. البته مسلما آن دسته از کتاب‌هایی که به آن‌ها کتاب زرد گفته می‌شود هم در این گروه هستند و برخی از ناشران به سمت این نوع کتاب‌ها نیز گرایش دارند. 

احمد عرفان‌پور حوزه کتاب‌های روانشناسی را زمینه جدیدی دانست و گفت: همکارانی که می‌خواهند به این حوزه وارد شوند، می‌توانند با دید بازتر و بدون این‌که از روی دست کسی بنویسند، وارد گود شوند، چرا که این زمینه باز و بکری است و ناشران می‌توانند روی بازار آن حساب کنند. خوشبختانه این دست از کتاب‌ها توسط کتابخوان‌ها و حتی آن‌هایی که کمتر کتاب می‌خوانند هم مورد استقبال واقع شده است.

او در پایان یادآور شد: جامعه ما حتی از کتاب‌های روانشناسی تخصصی هم استقبال کرده و این کتاب‌ها اثرگذاری مثبتی بر مخاطبان داشته؛ این اثر را هم در خرید کتاب مشاهده کرده‌ایم و هم در نظر مخاطبانی که بازخورد تولیدات‌مان را به ما منعکس می‌کنند، رضایتمندی را می‌بینیم و از این طریق به آن هدفی که از تولید داشتیم، دست پیدا کرده‌ایم.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST