کد مطلب: ۹۸۶۸
تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶

جهش در ادبیات کودک و نوجوان ایران

ایسنا: شهرام اقبال‌زاده با بیان این‌که ادبیات کودک و نوجوان ما در مرحله جهش قرار گرفته است، حضور چهره‌هایی مانند هوشنگ مرادی کرمانی، فرهاد حسن‌زاده، پژمان رحیمی‌زاده و مرحوم توران میرهادی را در لیست جوایز جهانی موید این موضوع خواند.
این مترجم و منتقد ادبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: من فکر می‌کنم ادبیات کودک و نوجوان ما از نیمه دهه ۷۰ به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار گرفته و از نظر کمی و کیفی به وضعیت قابل قبولی رسیده است به گونه‌ای که امروز تعداد نویسندگان توانمند این حوزه بیش از انگشتان دو دست است اما در گذشته تنها چهره شاخص این حوزه هوشنگ مرادی کرمانی بود.
او افزود: در این مدت ما توانستیم چهره‌هایی همچون فرهاد حسن‌زاده را در کنار چهره‌هایی که قبل از این مطرح بودند مانند هوشنگ مرادی کرمانی و احمدرضا احمدی به جهانیان معرفی کنیم. من نگاه مثبتی نسبت به پرونده فرهاد حسن‌زاده برای قرار گرفتن در لیست برترین‌های جایزه اندرسن دارم. البته خانم توران میرهادی نیز از طریق شورا اسمش برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۷ معرفی شد.
اقبال‌زاده تاکید کرد: ادبیات بعد از انقلاب تا سال ۶۷ به شدت متأثر از دو پدیده انقلاب و جنگ بود و ادبیات کودک نیز از این قاعده مستثنی نبود. انقلاب نوعی هیجان و شور را ایجاب می‌کرد که البته طبیعی بود. در آن زمان ذهن‌ها و قلم‌ها حول انقلاب می‌چرخیدند. هنوز زمان زیادی نگذشته بود که جنگ درگرفت و شور انقلابی در کنار جنگ به فرهنگ ملی ما متشکل از اقوامی چون کرد، بلوچ، لر، فارس و غیره، در کنار مذاهبی همچون اسلام، مسیحیت، زرتشت و... شکل داد. البته درباره جنگ باید گفت بعد حماسی آن به شدت بر بعد تراژیک آن می‌چربید و دستگاه‌های دولتی و ادبیات رسمی ما از پرداختن به بعد تراژیک آن منع می‌شدند.
این منتقد تصریح کرد: ادبیات کودک و نوجوان ما در این شرایط بیشتر به وجه حماسی جنگ می‌پرداخت و کمتر با ذهن و زبان و عواطف کودکانه عجین بود. در این مرحله به شدت فقر نگاه تخصصی و نظری در حوزه ادبیات کودک به چشم می‌خورد. اگرچه پیش از انقلاب «شورای کتاب کودک» و «کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان» به این مباحث می‌پرداختند اما بعد از انقلاب با کنار گذاشتن نویسندگان تراز اول این گروه سنی و بعد از آن وقوع جنگ وجهه «فقر نظری» بیشتر نمایان شد. اما خوشبختانه شاید با حضور و تأثیر غیرمستقیم شورای کتاب کودک افراد علاقه‌مند به مباحث نظری ادبیات کودکان از میان شاعران و نویسندگان توانمند این حوزه همچون قیصر امین‌پور قد علم کردند و به جبران کاستی‌ها پرداختند. به گونه‌ای که بعد از مدت زمانی ما شاهد یک جهش روبه جلو در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بودیم؛ چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی. البته برای رسیدن به نقطه آرمانی باید همچنان منتظر بود و تلاش کرد.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST