img
img
img
img
img
ساناز طوسی برنده جایزه پولیتزر شد

ساناز طوسی برنده جایزه پولیتزر شد

به گزارش سایت رسمی پولیتزر، ساناز طوسی نمایشنامه‌نویش ایرانی‌تبار با نمایشنامه «انگلیش» برنده جایزه پولیتزر سال ۲۰۲۳ در شاخه نمایش شده است.

ساناز طوسی نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس آمریکایی و ایرانی‌تبار است که در مدرسه هنر تیش درس خوانده و از دانشگاه کالیفرنیا مدرک کارشناسی گرفته است. بیشتر آثار این هنرمند برگرفته از تجربیات شخصی او و خانواده‌اش است.

قصه «انگلیش» که سال ۲۰۲۲ در سالن آتلانتیک آف‌برادوی اجرا شده بود، در یک کلاس زبان آمادگی امتحان «تافل» در ایران اتفاق می‌افتد و به مجموعه پیچیده‌ای از سوءتفاهم‌های زبانی و فرهنگی و تحولات هویتی می‌پردازد. 

در مجموع، «انگلیش» یک درام قدرتمند و تکان دهنده است که تصویری ظریف و پیچیده از تجربیات ایرانیان مهاجر در دنیای مدرن ارائه می‌دهد. این فیلم به دلیل شخصیت‌پردازی‌های غنی، گفتگوهای تند و ارائه تفسیری تأمل‌برانگیز پیرامون پیچیدگی‌های هویت و تعلق در دنیای مدرن مورد ستایش قرار گرفته است.

دو نمایشنامه «درباره شکرلند» نوشته آلیشیا هریس و «کشور دور» نوشته لوید سوه به عنوان نامزدهای نهایی جایزه پولیتزر در شاخه نمایشنامه رقیبان اصلی «انگلیسی» بودند، اما در نهایت جایزه به ساناز طوسی برای «انگلیش» رسید.

جایزه پولیتزر یکی از برجسته‌ترین جوایز در عرصه فرهنگ و ادبیات آمریکاست که از سال ۱۹۱۷ به صورت سالانه اهدا می‌شود. این جایزه به نام جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار، ناشر، و سردبیر اهل آمریکاست که در وصیتنامه خود مقرر کرده بود به دلیل حمایت از هنر، فرهنگ و علم، یک وارث جایزه تأسیس کند.

این جایزه در بیشتر حوزه‌هایی از جمله آثار داستانی، نمایشنامه، شعر، غیرداستانی، و خبرنگاری اهدا می‌شود. هیئت داوران متشکل از منتقدان، نویسندگان، و خبرنگاران اهل آمریکا هر ساله عملکرد آثار ارسالی را بررسی کرده و برندگان را انتخاب می‌کنند.

برخی از برندگان برجسته این جایزه در بخش‌های مختلف عبارتند از: ارنست همینگوی، ویلیام فاکنر، هارپر لی، تونی موریسون، فیلیپ راث در بخش ادبیات داستانی؛ یوجین اونیل، تنسی ویلیامز، ادوارد آلبی، آگوست ویلسون، تونی کوشنر، و لین‌مانوئل میراندا در بخش ادبیات نمایشی؛ رابرت فراست، گوئندولین بروکس، سیلویا پلات، رابرت لول، و ریتا داو در بخش شعر؛ ریچل کارسون، مارتین لوتر کینگ جونیور، دیوید ماکالو، دوریس کرنز گودوین، و تا-نهیسی کوئیتس در بخش غیرداستانی؛ و باب وودوارد و کارل برنستین، سیمور هرش، دیوید هالبرشتام، سامانتا پاور، و نیکول هانا-جونز در بخش روزنامه‌نگاری.

اهدای جایزه پولیتزر به عنوان یکی از برجسته‌ترین جوایز در فرهنگ و ادبیات جهان، همواره به عنوان یک شاخص اصلی برای تشویق و پاداش عملکرد برجسته در حوزه فرهنگ و ادبیات شناخته شده است

برندۀ جایزۀ نمایشنامه توسط یک هیئت داوری شامل سه منتقد، یک دانشگاهی و یک نمایشنامه نویسی تشکیل شده است که نمایش‌ها را در نیویورک و تئاترهای منطقه‌ای در سراسر کشور تماشا می‌کنند. تولیدات می‌توانند در تصمیم‌گیری داوران تأثیرگذار باشند، اما این جایزه فقط به نویسنده کار اعطا می‌شود.

شهرکتاب برای این نویسنده ایرانی آرزوی موفقیت دارد.