img
img
img
img
img
برگزاری نشست‌های فرهنگی شهرکتاب همدان با عناوین « کارگاه قصه‌گویی خلاق مادر و کودک»، «بزرگداشت دکتر صاحب محمدیان منصور» و «بزرگداشت مرشد چایانی» در دی و بهمن ۱۴۰۲

برگزاری نشست‌های فرهنگی شهرکتاب همدان با عناوین « کارگاه قصه‌گویی خلاق مادر و کودک»، «بزرگداشت دکتر صاحب محمدیان منصور» و «بزرگداشت مرشد چایانی» در دی و بهمن ۱۴۰۲

شهرکتاب همدان با همکاری انجمن چکاد همدان هر هفته میزبان نشست‌های ادبی و فرهنگی و به‌ویژه شاهنامه‌خوانی است. این نشست‌ها در طی سال‌های اخیر (به‌جز ایام همه‌گیری کرونا) هر هفته برقرار بوده و تاکنون بیش از نیمی از شاهنامه خوانده شده است.

تاکنون در حدود دویست نشست شاهنامه‌‌خوانی برگزار شده و تلاش شده با جذب مخاطبان از همه سنین، زمینه آشنایی با شاهنامه و فرهنگ ایرانی برای همراهان انجمن فراهم شود.

همچنین در کنار خواندن متن شاهنامه، تلاش می‌شود تا به دیگر آیین‌های مرتبط با شاهنامه نیز پرداخته شود که ازجمله آن‌ها هنر نقالی است که تلاش شده به آن توجه بیشتری شود، چراکه موردعلاقه کودکان و نوجوانان بوده و زمینه‌ساز آشنایی هرچه بیشتر آنان با شاهنامه است.

نشست چهارشنبه ۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ به همراه بزرگداشت مرشد مهدی چایانی برگزار شد. مرشد چایانی از نقالان مهم کشور و دارای ، نشان درجه‌یک هنری بوده و بیش از نیم‌قرن عرصه نقالی و شاهنامه‌خوانی کوشیده است.

در این نشست سهراب نیک‌فرجاد، حسن همه‌کسی، حامد ترابی و مرتضی تحصیلی سخنانی در مورد ویژگی‌های هنری و کارنامه مرشد چایانی بیان کردند. بخش پایانی این نشست نیز سخنرانی و نقالی مرشد چایانی از «نقل آرش کمانگیر» برای مخاطبان بود.

نشست ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ نیز همراه با بزرگداشت دکتر «صاحب محمدیان منصور» مدیر پیشین پایگاه باستانی هگمتانه برگزار شد. دکتر محمدیان منصور از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا و در بیش از یک سال گذشته مسئول محلی پرونده ثبت جهانی هگمتانه بوده است.

این نشست با نقالی مهرگان محمدیان منصور آغاز شد و در ادامه مهندس فرهاد فرزانه و مهندس علی مالمیر ایراد سخن کردند.

در نشست سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ نیز «کارگاه قصه‌گویی خلاق مادر و کودک» با تدریس محمدرضا یوسفی برگزار شد.