img
img
img
img
img
راهنمای ایتالیایی برای تجارت با ایران به همت مؤسسه شهر کتاب و دانشگاه میلان منتشر شد

راهنمای ایتالیایی برای تجارت با ایران به همت مؤسسه شهر کتاب و دانشگاه میلان منتشر شد

به‌تازگی کتابی با عنوان Diritto Comerciale Iraniano (حقوق تجارت ایران)  توسط انتشارات Wolters Kluwer  و به زبان ایتالیایی منتشر شده است. «حقوق تجارت ایران» محصول مشترک مؤسسه شهرکتاب، دانشگاه میلان و انتشارات بین‌المللی Wolters Kluwer است و در ۵۲۰ صفحه به چاپ رسیده است. این کتاب پلی است برای فعالیت تجاری میان دو فرهنگ باستانی ایران و ایتالیا، و راهنمایی برای سرمایه‌گذاران و حقوق‌دانانی که به دنبال فهم دقیقی از حقوق تجاری ایران هستند.

«حقوق تجارت ایران» که سابقاً نمونه مشابهی نداشته است، مشتمل بر ۲۰ مقاله از اساتید برجسته ایرانی  و ایتالیایی است و با هدف آشنایی حقوق‌دانان و سرمایه‌گذاران ایتالیایی با نظام حقوقی ایران و قوانین مربوط به تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران تهیه شده است. این مجموعه به تجار ایتالیایی (به‌عنوان دومین شریک تجاری اروپایی ایران)‌ این امکان را می‌دهد که بتوانند دورنمایی جامع از قوانین ایران و حمایت‌های نظام حقوقی ایران از سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشند.

ویژگی منحصربه‌فرد این مجموعه این است که به‌علت تفاوت نظام حقوقی ایران و نظام حقوقی ایتالیا، برخی از مقالات توسط نویسندگان و اساتید ایتالیایی با حقوق ایتالیا تطبیق داده شده تا مخاطب ایتالیایی بتواند به‌درستی نهادهای حقوقی ایران را درک نماید و کتاب برای او کاربردی باشد. لازم به ذکر است که هشت استاد ایتالیایی که در این مجموعه همکاری کرده‌اند ازجمله متخصصان حقوق کشورهای خاورمیانه و حقوق اسلامی بوده و با ادبیات حقوقی ایران و حتی زبان فارسی آشنایی داشته و همین مسئله موجب افزایش دقت این اثر شده است.

در این کتاب به موضوعاتی از قبیل انواع شرکت‌ها و نحوه اداره آن‌ها، راهنمای اقامه دعوا در ایران، مقررات گمرکی، قوانین مربوط به مالکیت معنوی، حمایت از مالکیت و حقوق سرمایه‌گذار خارجی، نظام داوری بین‌المللی، سرمایه‌گذاری خارجی و چارچوب‌های حقوق کار، حمل‌ونقل بین‌المللی کالا از طریق جاده و هوا، نظام مناقصات دولتی، ورشکستگی، مالیات سرمایه‌گذاری خارجی، حقوق رقابت، قراردادهای توزیع، رژیم حقوق دریایی و نیز مقررات حاکم بر بانکداری در ایران پرداخته شده است.

مراسم رونمایی از این کتاب به‌زودی توسط مؤسسه شهرکتاب برگزار خواهد شد.