img
img
img
img
img
اعلام برگزیدگان نشان‌های یازدهمین و دوازدهمین دوره لاکپشت پرنده

اعلام برگزیدگان نشان‌های یازدهمین و دوازدهمین دوره لاکپشت پرنده

آثار تألیفی دربارهٔ ایران در صدر برگزیدگان لاک‌پشت پرنده

گروه داوران نشان لاک‌‌پشت پرنده، امروز یکشنبه ۲۰ اسفندماه، برگزیدگان دوره‌های یازدهم و دوازدهم نشان‌های طلایی و نقره‌ای را اعلام و به دو چهرهٔ پیشکسوت عرصهٔ کتاب کودک و نوجوان نشان ویژهٔ لاکپشت پرنده را اهدا کرد. مراسم اعلام برگزیدگان در شهرکتاب مرکزی برگزار شد و «فرمهر منجزی» به نمایندگی از هیأت داوران اسامی برندگان نشان‌های دوره‌های یازدهم و دوازدهم را قرائت کرد.

در این دوره نشان ویژهٔ لاک‌پشت پرنده در دوره‌های یازدهم و دوازدهم به «ایران گرگین» و «محمود بهمن‌پور» اهدا می‌شد. در متن تقدیر خانم گرگین آمده است: « فراموش نمی‌کنیم اگر امروز کودک و نوجوان ایران به دانش‌ها و اطلاعات گوناگون دسترسی دارند و این خواندنی‌ها را به زبان فارسی می‌خوانند ، نتیجه‌ی کوشش‌های سالیان زنان و مردانی چون شما بوده است. از یاد نمی‌بریم که سال‌ها درباره‌ی ایران و اسطوره‌های ایران و شخصیت‌های برجسته‌ی ایران برای نوجوانان نوشته‌اید و به عنوان سرویراستار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان به گسترش دانش کمک کرده‌اید». داوران لاک‌پشت پرنده همچنین در متن تقدیر از محمود بهمن‌پور تأکید کرده‌اند: « فراموش نمی‌کنیم که شما بنیان‌گذار برخی از نهادها و رویدادهای مهم از جمله بینال‌های بین‌المللی تصویرگران بودید و در ارتقای سطح کتاب کودک و نوجوان و انتقال تجربه‌ی نسل‌های گذشته موثر بودید و در روزگاری که حذف و طرد سکه‌ی رایج روزگار بود, یکی از کسانی بودید که زمینه‌ی گفت‌وگوی نسل‌های قدیم و جدید پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان را فراهم کردید».

همچنین در دورهٔ یازدهم دو اثر شایسته دریافت نشان نقره لاک‌پشت پرنده شدند. نخستین نشان به «اردوان زرندیان» اهدا شد بابت کتاب «جنگل‌های هیرکانی» از انتشارات نردبان. از نظر داوران این اثر « به دلیل برخورد خلاقانه و هنرمندانه با محیط زیست و فراهم کردن فرصتی بی‎‌نظیر برای آشنایی با جنگل‌های ایران و شکل دادن به احساس مسیولیت کودکان و نوجوانان ایرانی در برابر میراث ارزشمند طبیعی کشور» شایسته این نشان بوده است. نشان نقرهٔ دیگر این دوره به «پرویز بختیاری» اهدا شد بابت مجموعهٔ سه جلدی «تماشای پرندگان» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. از نظر داوران این اثر «به دلیل توجه به تنوع زیستی, اهمیت پرنده‌ها برای محیط زیست و تقویت احساس مسیولیت کودکان و نوجوانان ایرانی در برابر پرندگان ایرانی» شایسته توجه و تقدیر بوده است.

در این نشست دو اثر نیز به عنوان برگزیدگان دورهٔ دوازدهم معرفی شدند. «هاله قربانی» و «فرهاد حسن‌زاده» تصویرگر و نویسنده کتاب «نه مثل هر روز» از انتشارات کتاب چ بابت «توجه زیبایی‌شناسانه به شهر و بهره‌گیری هنرمندانه از عناصر بصری شهر در شکل دادن به کتاب تصویری جذاب و هم‌نشینی خلاقانه‌ی متن و تصویر» نشان نقرهٔ دورهٔ دوازدهم را دریافت کردند. همچنین «سودابه فرضی‌پور» و «فریده شهبازی» نویسنده و تصویرگر کتاب «آذر در زهره» زندگینامه آذر اندامی بابت «ارایه روایتی هنرمندانه از زندگی زنی کوشا, تاثیرگذار, دانشمند و در عین حال کمتر شناخته شده با تصویرهایی هنرمندانه» نشان نقرهٔ دیگر دورهٔ دوازدهم را دریافت کردند.

مراسم تقدیر از برگزیدگان در بهار ۱۴۰۳ در شهرکتاب مرکزی برگزار خواهد شد.

دغدغه‌های داوران لاک‌پشت پرنده

در ابتدای این نشست «محمود برآبادی» بیانیه داوران لاک‌پشت پرنده را قرائت کرد. بیانیه‌ای که در آن تأکید شده بود «امسال نخستین سالی است که تمام برگزیدگان ما آثار تألیفی و همه دربارهٔ ایران هستند».

در بخشی از این بیانیه با اشاره به افزایش قیمت کتاب تأکید شده است: «با توجه به نابسامانی‌های اقتصادی و پایین آمدن قدرت خرید مردم، کتاب عملاً از سبد هزینه‌ی بسیاری از خانوارهای ایرانی حذف و به کالای لوکس تبدیل شده است. این اتفاق دسترسی به کتاب‌های تازه و باکیفیت را برای بسیاری از کودکان و نوجوانان ایرانی ناممکن یا دست‌کم دشوار کرده است.» برهمین اساس گروه داوران ابراز امیدواری کرده‌اند که « در آستانه‌ی سال نو با اهدای مردمیِ کتاب به کتابخانه‌های عمومی در مناطق روستایی، حاشیه شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک دسترسی همه‌ی‌ کودکان و نوجوانان ایرانی به کتاب‌های باکیفیت فراهم شود».

همچنین در این بیانیه به طلیعه‌هایی از تحول مثبت در کتاب‌های کودک و نوجوان ایران اشاره شده است: « توجه به ادبیات غیرداستانی با گرایش به ایران، محیط‌زیست و طبیعت ایران، شخصیت‌های تأثیرگذار ایرانی و تاریخ و آیین‌های ایران را به فال نیک می‌گیریم، به‌ویژه که این تحول با تلاش‌های تصویرگران، عکاسان و طراحان گرافیک ایرانی در خلق تصویرهایی واقع‌گرایانه از ایران برای کودکان و نوجوانان همراه شده و تجربه‌های تازه‌ای را پدید آورده که با استقبال کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها رو‌به‌رو شده است».

این بیانیه با ابراز امیدواری به اینکه « در ماه‌ها و سال‌های آینده هیچ کودک و نوجوانی از حقوق خود، از جمله حق دسترسی به کتاب خوب و باکیفیت محروم نشود و زندگی همه‌ی ایرانیان با سربلندی و شادی همراه باشد» خاتمه یافته است.