کد مطلب: ۱۷۳۸۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷

عبید زاکانی نقطه عطف طنزپردازی در تاریخ ادب فارسی

بدون تردید عبید زاکانی یکی از شاخص‌ترین طنزپردازان عرصه تاریخ ادب فارسی است؛ تا آنجا که واژگان طنز و عبید در تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی چنان درهم‌تنیده شده که به‌محض یادکرد یکی، دیگری به ذهن متبادر می‌شود. با این‌همه عبید اولین طنزپرداز تاریخ ادب فارسی نیست و شاعران و نویسندگان فراوانی پیش از او در این عرصه قلم‌زده‌اند و عبید نیز در این زمینه وامدار آنان است.

چهارمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی عبید زاکانی در روز چهارشنبه ۳ بهمن، ساعت ۱۶:۳۰ به «عبید زاکانی نقطه عطف طنزپردازی در تاریخ ادب فارسی» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر ناصر نیکوبخت، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود.

خوشبختانه در باب طنز در ادب فارسی و کارکردها و ویژگی‌های آن، به‌ویژه درباره طنز عبید زاکانی، کتاب‌ها و مقالات و پژوهش‌های عالمانه‌ای تنظیم و منتشر شده است. اما اینکه چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی در طنز عبید نهفته است که او را سردمدار و نقطه‌عطف طنز فارسی قلمداد کرده؟ اصولاً این قالب ادبی از کی و چگونه در ادب فارسی به‌عنوان یک قالب مستقل ادبی شناخته و معرفی شده؟ سیر تحول طنز تا عصر عبید چگونه بوده و چه فراز و فرودهایی طی کرده؟ عوامل مؤثر در ورود عبید به این عرصه کدام بوده؟ از عمده‌ترین مباحث این درس‌گفتار است که امید است بتواند تا حدی ما را با شخصیت و مرتبه هنری یکی از ذخایر ارزشمند ادبی و تمدنی ایران اسلامی آشنا سازد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST