کد مطلب: ۲۲۱۹۷
تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹

دو گام در شناخت سهروردی

در سال گذشته دو اثر درباره شیخ اشراق به همت انتشارات هرمس منتشر شد.کتاب «تبارنامه‌ی اشراقیان» نوشته‌ی دکتر زهرا زارع که رساله‌ی دکتری او با عنوان  «نسب‌نامه و طریقه‌ی عرفانی شیخ اشراق» برگزیده‌ی‌ پنجمین دوره‌ی جایزه‌ی دکتر فتح‌الله مجتبایی شد و باعنوان تبارنامه‌ی اشراقیان انتشار یافت.

نویسنده در این پژوهش کوشیده ‌است که در پرتو نگاهی تاریخی ـ تحلیلی و با ارائه‌ی قرائن متنی و عقلی این تبارنامه‌ی معنوی شیخ اشراق را بازکاوی کند و به ترسیم مختصات روشنی از وجوه حکمت خسروانی و فیثاغوری و عناصر آن و نیز حکمای متألّهی که نمایندگان آنهایند، دست یابد.

اثر دیگر، کتاب «ساختار منطقی فلسفه‌های اشراقی» نوشته‌ی دکتر سیده زهرا مبلغ است.این کتاب کوششی است در راستای پژوهش‌های معاصر که می‌خواهند خوانشی دقیق‌تر و معیار ظریف‌تری برای نقادی بخشی از فلسفه‌های اسلامی به دست دهند. در این تحقیق بررسی خواهد شد که فلسفه‌های اشراق اسلامی با چه منطقی همراهند. مسأله‌ی دیگر کتاب این است که متافیزیک اشراقی چه منطقی به بار می آورد.

بررسی منطق تفکر اشراقی در کنار تحلیل متافیزیک آن، این امکان را به ما می‌دهد که با دیدی روشن‌تر به بحث و نقادی این فلسفه‌ها دست بزنیم.

نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه‌شنبه هفتم مرداد ساعت ۱۵ و به مناسبت روز بزرگداشت سهروردی به بررسی دو کتاب «تبارنامه اشراقیان» و «ساختار منطقی فلسفه‌های اشراقی» اختصاص دارد که با حضور زهرا زارع، سیده زهرا مبلغ و علی‌اصغر محمدخانی در مرکز فرهنگی شهرکتاب به صورت مجازی برگزار و کارنامه سهروردی‌پژوهی درسال ۱۳۹۸ نیز تحلیل و بررسی می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام این مرکز به نشانی  Instagram/bookcityculturalcenter  به‌صورت زنده پیگیری کنند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST